fredag 4 januari 2013

Tillbaka till vardagen!

Det är dags att komma tillbaka till vardagen efter jul och nyårsledigt. För några av er kanske vardagen redan börjat, för andra börjar den på måndag. Så ser det ut för mina barn... Och det blir nog inte alldeles enkelt att gå från att ha haft härlig sovmorgon fram till runt kl åtta till att plötsligt stiga upp kl 6.15 för att hinna göra sig i ordning till skola/förskola.

MEN det finns så klart många saker man kan göra för att hjälpa till att göra övergången lite lättare. Man vill så klart få njuta av sovmorgonen själv också, men så där några dagar innan verklighetens inträde brukar jag börja väcka mina barn lite tidigare än de annars skulle vakna så att vi successivt närmar oss den tid jag kommer behöva väcka dem när det är dags för skola/förskola. Så mina barn som just nu sover till fantastiska kl 8 (och tro mig det är som ett mirakel, mina barn har alltid varit OERHÖRT morgonpigga och jag minns knappt när jag kunde få sova så länge senast) väcker jag kanske runt halv åtta, sen runt kl sju...

Det finns också fler sätt att förbereda sig själv och barnen. Att se till att lunch och mellanmål hamnar ungefär på de tider som de brukar göra i förskola/skola kan också vara bra. Likaså är det så klart bra att man pratar med barnen om att det snart är dags att återgå till förskola/skola. Desto yngre barn, desto kortare tid innan behöver de förberedas på det viset... Tiden går långsamt för barn så det är ingen idé att försöka förklara för sin ettåring att man ska till förskolan igen om en vecka, det räcker med någon dag innan...

För mig som förälder handlar det också om vissa förberedelser som jag kan göra för att få till en smidigare vardag. Det handlar om att ta fram extrakläder och dylikt som ska tillbaka till barnens storlek, givetvis passar det nu bra att gå igenom dessa så att storleken stämmer och att kläderna är märkta.

För en smidig vardag och morgon så brukar jag se till att ha lagt fram kläder till barnen kvällen innan. Jag låter inte mina barn bestämma kläder helt själv utan för oss fungerar det att jag tar fram för det mesta och vill mina barn vara med och välja så brukar jag ge dem två alternativ att välja mellan. Här är ju barn väldigt olika, många barn är väldigt bestämda men för mig är det inget alternativ att låta dem bestämma helt själva utan att välja mellan två alternativ är det som gäller hos oss.

Att ha ordnat med en veckomatsedel är också skönt och så här första veckan efter ledighet så kan det vara extra skönt med några färdiga rätter som går snabbt att fixa i ordning. Förmodligen är hela familjen lite extra trött när allt startar upp igen och att då ha middagen förberedd kan vara oerhört skönt!
Lasagne kan vara en sån rätt som är lätt att förbereda innan och bara ta fram ur frysen och tina och sen göra klart i ugnen... Andra rätter kan vara denna pastagratäng:


Receptet kommer från ICA och du hittar det här! Vill du så gör du den nästan klar, dvs låt bli att grädda den och frys den istället. Ta fram och tina i kylen kvällen innan och grädda klart den dagen därpå till middag!

Andra fiffiga frysrätter som kanske faller er i smaken finns i denna blogg: Joyful Momma's Kitchen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar